woensdag 13 januari 2021

Mijn laatste "kunstjes" als gepassioneerd krantenman

Als gepensioneerd, maar nog steeds gepassioneerd krantenman miste ik de afgelopen jaren de spanning die het halen van een deadline met zich meebrengt. Daaraan was ik als het ware verslaafd geraakt tijdens mijn loopbaan bij achtereenvolgens Westerpers (Leidse Courant en het Haagse dagblad Het Binnenhof), DagbladUnie (dagblad Het Vaderland), Sijthoff Pers (o.m. de Haagsche Courant) en de Koninklijke Wegener (uitgeverij van tal van regionale kranten verspreid over heel Nederland). Ik noem me krantenman, omdat ik werkzaam ben geweest op redactioneel, commercieel, logistiek en directioneel gebied.

Het afkicken van de deadline wilde maar niet lukken. Vandaar dat ik weer ben gaan schrijven. Dicht bij huis: voor de Teylinger, de krant in mijn woonplaats Sassenheim, een uitgave van Uitgeverij Verhagen, gevestigd in Katwijk.

Het resultaat staat hieronder: enkele krantenpagina's waarop interviews met inwoners van Sassenheim, Voorhout en Warmond. De meeste gaan over bijzondere gebeurtenissen in hun leven. Hopelijk blijven ze nog lange tijd de moeite waard om te lezen.

Deze pagina sluit af met de tekst van een lezing die ik eind 2019 hield voor de historische vereniging Oud Leiden over de plaatselijke pers vijftig jaar geleden, toen nog vijf kranten dagelijks over de Sleutelstad schreven.

Uit de Teylinger van

woensdag 26 oktober 2022:


Uit de Teylinger van woensdag 10 juni 2021:

Uit de Teylinger van woensdag 2 juni 2021:

Uit de Teylinger van woensdag 21 april 2021:


Uit de Teylinger van woensdag 21 april 2021:

Uit de Teylinger van woensdag 31 maart 2021:


Uit de Teylinger van woensdag 10 maart 2021:



Uit de Teylinger van woensdag 24 februari 2021:



Uit de Teylinger van woensdag 13 januari 2021:



Uit de Teylinger van woensdag 16 december 20120:


Uit de Teylinger van woensdag 11 november 2020:




Geen opmerkingen: